7 jel, hogy az ügyfeled piros


Horváth András
2015-02-16 19:07:32

Egyszerre lehetőség és gyötrelem olyan partnerrel tárgyalni, akinek kedvelt stílusa a Piros. (A piros stílus általános jellemzőiről itt olvashatsz.) Ha jól csinálod, életed üzletét kötheted meg, de könnyen előfordulhat, hogy minden próbálkozásod szánalmas kudarcba fullad. És mivel a pirosak kevéssé vannak tekintettel mások érzéseire, ezt hajlamosak ordítóan nyilvánvalóvá tenni.

1. Nincs bevezetés: az első percben a lényegre tér.

Lehet, hogy köszönni is elfelejt. Ha bevezetéssel, körítéssel próbálkozol, jó esetben kinevet, rossz esetben letorkol, és azonnal a belevág.

2. Ő határozza meg a beszélgetés menetét.

Lehet, hogy te szépen felépítetted a tárgyalás ívét, prezentációt hoztál, anyagokat, mintákat akarsz mutatni: ő szétszedi ezt és átrendezi a saját igényei szerint.

3. Kérdéseivel nincs tekintettel mások érzéseire

Udvariasság, tiszteletkörök és egyéb irreleváns szempontok nem befolyásolják. Habozás nélkül rákérdez arra, hogy te mennyit keresel az üzleten, a versenytársak miben jobbak nálad, neki miért is lenne szüksége erre (az általad melegen ajánlott) extra termékjellemzőre.

4. A tárgyalásra fél órát szán

Előfordulhat, hogy már a találkozó megbeszélése során jelzi, hogy neki 20 perce van a tárgyalásra. Mivel a tárgyalás során mindvégig csak a lényegre koncentrál, jellemzően egy megbeszélésre nem szán fél óránál többet. Ha egy órát eltöltöttél egy pirossal, már biztos lehetsz benne, hogy komolyan érdekli az ajánlatod.

5. Szóvá teszi, ha valamivel elégedetlen

Feltétlenül megemlíti, ha késtél 1 percet, ha a prezentációd nem indul el azonnal, ha a kollégád nem szól egy szót sem a megbeszélés során. Hajlamos árajánlatot kérni szóban, akár a tárgyalás közben.

6. Mindent megkérdőjelez

Számára semmi sem nyilvánvaló és semmi sem magától értetődő. Szeret a számok mögé nézni, darabokra szedi a gondosan felépített marketingszövegedet. Ha az adataid valahol homályosak, ő biztos felhívja rá a figyelmet.

7. Nem az ár, hanem az ár/érték arány érdekli

Ha az árad piaci és üzleti alapon védhető, nem kötözködik, tudja, hogy a minőséget meg kell fizetni. Ha ugyanakkor azt érzi, hogy az árképzésed vitatható, akkor kíméletlenül alkuszik. Gyakran elvárja, hogy egyedi, az ő igényeit lefedő árképzést alakíts ki, amely a teljesítményt elismeri, a rejtett költségelemeket viszont kizárja.

Na és akkor mi a teendő, ha piros ügyféllel tárgyalsz?

  • Készülj fel arra, hogy a prezentációd/tárgyalásod nem lineáris menetet fog követni. Ehhez alakíts ki kis építőelemeket, amelyeket többféle sorrendben is el tudsz mondani.
  • Készülj fel alaposan: a piros ügyfél rosszul tűri a felkészületlenséget. Fektess energiát abba, hogy megtanuld a részleteket, nyűgözd le ismereteiddel és tapasztalatoddal.
  • Ne vitatkozz, alkalmazkodj. Fogadd el, hogy ő mindent jobban tud. Építs a mondataira, példáira, javaslataira.
  • Ne érzékenykedj, engedd el a füled mellett a beszólásait.
  • Légy határozott: ha kérdez valamiről, ne beszélj mellé, adj egyenes választ.
  • Legyél tömör, ha kell, húzd meg a bemutatkozó anyagot, emeld ki a leglényegesebb részeket.
  • Gondolkozz az ő fejével: miért éri meg ez neki, miért ez a legjobb választás, mit nyer vele, hogyan lesz sikeresebb a te termékeddel/szolgáltatásoddal.