Horváth András 2015-02-16 19:04:39
|
Sárga ügyfelekkel megtévesztően kellemes lehet tárgyalni: jó hangulat, jó beszélgetés, szinte baráti viszony. De vajon a jó tárgyalásból jó üzlet is lesz? Az már korántsem olyan biztos.
1. Lelkesedik minden iránt
A sárga ügyfél könnyen lelkesedik mindenért: akármit mondasz, minimum fantasztikusnak tartja. Könnyedén továbbgondolja a termékben rejlő lehetőségeket, és nagyon örül neki. Ha esetleg mégsem lelkesedik, akkor az gyorsan és nagyon nyilvánvalóvá válik, ugyanis nagyon látványosan tud unatkozni.
2. Kellemes hangulatot teremt
A tárgyalás számára jó lehetőség új emberek megismerésére. Elsősorban az ember, a másik, a kapcsolat érdekli. A partnert vendégnek, ismerősnek, barátnak tekinti. Hamar felajánlja a tegeződést, étellel, itallal kínál. Második vagy többedik találkozásnál feltűnően, néha indokolatlanul barátságosnak tűnik.
3. Sokat beszél, a tárgyalás hosszúra nyúlik
Valószínűleg eleve elkésett egy kicsit, de nem tudsz rá haragudni, olyan őszintén kért elnézést. Ha egy órát terveztél a megbeszélésre, akkor biztos lehetsz benne, hogy másfél órás lesz. Sajnos ezalatt főleg ő beszél, rád a tiszteletteljes hallgató szerepét osztották. A tárgyalás hossza és eredményessége semmilyen viszonyban nincs egymással (ellentétben piros partnereddel).
4. Néha eltér a tárgytól
Valójában gyakran: érdekes, de teljesen irreleváns történeteket mesél el, és néha még ő se tudja, hogy az elmesélt sztori éppen hogy jött kapcsolódott a beszélgetéshez. Számára a jó beszélgetés jele a spontaneitás, a szabad ötletek, a közös ismerősök felkutatása, a sok nevetés.
5. Sok barátja és ismerőse van
Tőle könnyű ismerősöket, ajánlásokat gyűjteni, szívesen megosztja széles kapcsolatrendszerét. Ha tud segít, de előfordul, hogy csak szóban támogat, a tettek elmaradnak, mert ...
6. ...könnyen ígérget
A tárgyalás során - ha beindul a fantáziája - fantasztikus üzleti lehetőségek villannak fel előtte. A tapasztalatlan értékesítő ezeket könnyen pozitív visszajelzésnek veheti, és hamis optimizmusba ringathatja magát, miközben az ügyfél csak megalapozatlan (és gyakran homályos) ígéreteket fogalmazott meg.
7. Megérzései határozzák meg a döntéseit
Amilyen spontán és lelkesedő típus, olyannyira nehéz előre kiszámítani, hogy miért fog lelkesedni igazán. Döntéseit megérzései, spontán reakciói határozzák meg, és nagy valószínűséggel nem azon a termékjellemzőn fognak alapulni, amelyet te a legfontosabbnak tartasz.
Na és akkor mi a teendő, ha sárga ügyféllel tárgyalunk?
-
Legyen a magunkkal vitt anyag színes, szagos, lenyűgöző, ügyeljünk arra, hogy szép legyen minden, a design legyen rendben. Adjuk oda az ügyfélnek, hogy nézegethesse, forgathassa az anyagokat.
-
Szánjunk időt a kapcsolat kiépítésére. Ne erőltessük a zárást, ne térítsük vissza állandóan elkalandozó figyelmét.
-
Hallgassuk meg figyelmesen, keressük meg a kapcsolódási pontokat, a közös ismerősöket.
-
Ígéreteit ne kérjük számon rajta, ehelyett mi is ígérjünk bátran, valószínűleg ő is elfelejtkezik ígéreteinkről . De azt nem felejti el, hogy milyen jót tárgyalt velünk.
-
Vegyük fel a tempót, legyünk mi is nyitottak, vidámak, érdeklődők, semmi esetre se zárkózzunk be, ne kössük az ebet a karóhoz, ne mogorváskodjunk.
-
Támogassuk ingerekkel a döntéshozásban, mutassunk rá a termékben rejlő lehetőségekre, arra, hogy ismerősei is ezt használják (vagy éppen őt utánozva fogják ezt használni). Fogadjuk el spontán stílusát, és ne próbáljuk megváltoztatni.
-
Készüljünk izgalmas termékjellemzőkkel, de részletekkel, adatokkal, számokkal ne fárasszuk.
|